business standard को सफल बनाने के 10 Golden tips

किसी भी occupation मे सफलता के लिए व्यक्ति को कुछ सिद्धांतो अथवा नियमो को अपनाना होता है | When you’re out of quality, you’re out of business. या  कुछ इसी प्रकार  Without standards, there can be no improvement. इसलिए विदित रहे business standard को नई उचाइयो पर पहुंचाने के लिए इन golden rules को follow करे |और अपने अच्छे सपनों को साकार करे |

tip1: अपने  व्यवसाय  के  प्रति  समर्पित रहिये

आपको  अपने  business में  किसी  भी  और  व्यक्ति  से  ज्यादा  यकीन  होना  चाहिए | यदि  इंसान  में  अपने  काम  के  प्रति  passion है  तो  वो  अपने  अन्दर  की  सारी  खामियों  से  पार  पा  लेगा | मुझे  नहीं  पता  कि  आदमी  passion के  साथ  पैदा  होता  है  या  वो  इसे  develop कर  सकता  है | business standard पर   मैं  इतना  जानता  हूँ, कि आपको  इसकी  ज़रुरत  पड़ती  है |  यदि आप अपने काम अथवा business standard से प्रेम करते हैं तो, आप हर रोज़ उसे best possible way में करना चाहेंगे |और जल्द ही आपके साथ काम करने वाले भी किसी बुखार की तरह इसे आपसे catch कर लेंगे |

tip 2: Profit को सभी काम करने   वालों  में  बाटिये, और  उन्हें  partner की  तरह  treat करिए बदले  में   employees भी  आपको as a  partner treat करेंगे | और  तब  आप  जितना  सोच  नहीं  सकते  उससे  भी  अच्छा  कर  पायेंगे | और business standard को सफलता के शिखर पर पहुंचाएंगे |  आप  चाहें   तो  company पर  अपना  control बनाये  रखिये  मगर  एक  सेवक  के  रूप  में  lead करिए | अपने  साथियों  को  company के  stocks खरीदने  के  लिए  encourage करिए  और  retirement के  समय  उन्हें  discounted stocks दीजिये | शायद  हमने  आज  तक  जो  कुछ  भी  किया  उनमे  से  ये  सबसे  महत्त्वपूर्ण  चीज  थी |

tip 3: Motivate your partners. अपने  partners को  motivate कीजिये :

business standard की सफलता हेतु सिर्फ  पैसा  और  ownership काफी  नहीं  है | हर  रोज़  नए  innovative तरीकों  से  अपने  partners को motivate और  challenge कीजिये | बड़े  लक्ष्य  निर्धारित  करिए , competition को  बढ़ावा  दीजिये  …अगर  माहौल  फीका  पड़  रहा  हो  तो  एक  manager की  जॉब  दूसरे  से  switch कीजिये | और  उन्हें  बेहतर  करने  के  लिए  उत्साहित  कीजिये | अपने  आपको  बहुत  predictable मत  बनाइये | लोगों  को  guess करने  दीजिये  की  आपकी  अगली  trick क्या  होगी |

tip 4:  business standard हेतु अपने  partners को  हर  संभव  चीज  communicate कीजिये |

ऐसा  करने  से  वो  business को  बेहतर  समझ  पायेंगे , और  जितना  अधिक  वो  समझेंगे  उतनी  ज्यादा  care करेंगे | और  जब  वो  care करने  लगेंगे  तब  उन्हें  कोई  रोक  नहीं  सकता | यदि  आप  अपने  associates से  बातें  छुपायेंगे  तो  वो  देर -सबेर  समझ  जायेंगे  कि  आप  उनको  partner नहीं  consider करते  हैं | सूचना  शक्ति  है , अपने  asoocites को  empower करके  आपको  जो  फायदा  होता  है, वो  competitor को  बात  का  पता  चलने  से  होने  वाले  नुकसान  से  कहीं  अधिक  है |

tip 5: Associates business हेतु  जो  करते  हैं, उसकी  प्रशंशा  कीजिये :

Salary और  share देने  से  आपको  एक  तरह  की  loyalty मिलेगी | लेकिन  हर  कोई  अपने  काम  की  प्रशंशा  सुनना  चाहता  है | हम  अक्सर  अपनी  प्रशंशा सुनना  चाहते  हैं | और  खासतौर  पर  तब  जब  हम  अपने  किसी  काम  पर  proud feel कर  रहे  हों | सही  समय  पर , सही  शब्दों  द्वारा  की  गयी  सच्ची  प्रशंशा  का  कोई  विकल्प  नहीं  है | ये  बिलकुल  फ्री  होते  हुए  भी  एक  खजाने  के  बराबर  होती  है | साथ ही business standard की सफलता का मूल मंत्र भी है |

tip 6: Celebrate your success. अपनी  सफलता को  celebrate करिए 

यदि  आप  असफल  हों  तो  उसमे  कुछ  humour खोजिये | अपने  आप  को  बहुत  seriously मत  लीजिये | जब  आप  tension free होंगे  तो  आपके  साथ  के  लोग  भी  हल्का  महसूस  करेंगे | business standard हेतु उत्साह  दिखाइए – हमेशा | जब  सब  fail  हो  जाए  तो  रंग  बिरंगे  कपडे  पहन   कर  कोई  silly गाना  गाइए hopeless न होकर  फिर  सभी  को  अपने  साथ  गाने  को  कहिये | अपनी  कामयाबी  का  जश्न  मानाने  के  लिए  Wall Street पर  मत  नाचिये | ये  किया  जा  चुका  है | कुछ  नया  सोचिये, ये  सब  जितना  हम  सोचते  हैं  उससे  कहीं  अधिक  ज़रूरी  है | और  मस्ती  से  भरा  हुआ  भी | और  इससे  competitor भी  मूर्ख  बन  जाते  हैं |

tip 7: अपनी  कंपनी  में  हर  किसी  को  सुनिए  और  ऐसा  उपाय  निकालिए  कि  वो  आपस  में  बात  करें :
जो  सामने  बैठते  हैं —वो  जो  customer  से  बात  करते  हैं —सिर्फ  वही  जानते  हैं  कि  वहां  क्या  चल  रहा  है | इसलिए  ये  जानने  की  कोशिश  कीजिये   कि  वो  क्या  जानते  हैं | business standard की Total Quality  बस  यही  है | अपनी  संस्था  में  नीचे  तक  responsibility push करने  के  लिए  और  नयी  ideas को  सामने  लाने के  लिए  ज़रूरी  है  कि  आप  यह  जानने  की  कोशिश  करें, कि  आपके  associate क्या  कहना  चाहते  हैं ? विदित रहे  Quality means doing it right when no one is looking.

tip 8: अपने  customers को  उम्मीद  से  ज्यादा  दीजिये :

यदि  आप  ऐसा  करेंगे  तो  वो  बार – बार  वापस  आयेंगे. उन्हें  वो  दीजिये  जो  वो  चाहते  हैं —और  फिर उससे  थोडा  ज्यादा | उन्हें  यह  पता  चलना  चाहिए  की  आप  उनको  appreciate करते  हैं | अपनी  सभी  गलतियों  को  स्वीकारिये  और excuse मत दीजिये  —माफ़ी  मांगिये | आप  जो  कुछ  भी  करते  हैं, उसके  पीछे  खड़े  रहिये | आज  तक  दो  सबसे  ज़रूरी  शब्द  “Satisfaction Guaranteed”.है | और  उनकी  वजह  से  इतना  सब  कुछ  हो  पाया |

tip 9: अपने  खर्चों  को  competition से  बेहतर  ढंग  से  control कीजिये :

business standard को अप करने हेतु, यहीं  पर  आप  competitive advantage पा  सकते  हैं | लगातार  25 सालों  से  – Wal-Mart के  देश  के  सबसे  बड़े  retailer बनने  से  पहले — हम  इस  industry  में  lowest Expense to Sales ratio में  No.1 रहे  हैं | आप  बहुत  सारी  गलतियाँ  कर  के  भी  दुबारा  उबर  सकते  हैं | यदि  आपके  operations efficient हों | या आप  बहुत  brilliant होते  हुए  भी  business से  बाहर  हो  सकते  हैं  अगर  आप  बहुत  inefficient हों |

tip 10: धारा  के  विपरीत  तैरिये :

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दूसरी   तरफ  जाइये. Conventional Wisdom को छोड़िये | अगर  हर  कोई  काम  को  एक ही  तरह  से  कर  रहा  है,  तो बहुत  ज्यादा  chance है  कि  आप  ठीक  उलटी  दिशा  में  जाकर  अपना  niche  पा  सकते  हैं | पर  इस  बात  के  लिए  तैयार  रहिये  कि  आपको  बहुत  सारे  लोग  ये  इशारा  करेंगे, की  आप  गलत  दिशा  में  जा  रहे  हैं | मुझे  लगता  है  कि  मैंने  इन  तमाम  सालों  में  किसी  और  बात  से अधिक ये  सुना  है  कि : 50,000 से  कम  आबादी  वाला  town एक  discount store को  ज्यदा  समय  तक  support नहीं  कर  सकता | वैसे हर इंसान का अपना अलग मत हो सकता है | फिर  भी  कुछ  कॉमन tips होते है | जिनहे अपनाकर कोई भी व्यक्ति business standard अथवा अपने occupation की सफलता मे चार चाँद लगा सकता है |

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                           10 Golden tips to make business standard a success

In order to succeed in any occupation, one has to adopt certain principles or rules. When you’re out of quality, you’re out of business. Or something similar without standards, there can be no improvement. Therefore, be aware that to bring the business standard to new heights, follow these golden rules, and make your dreams come true.

tip1: be devoted to your business

You should be more confident in your business than any other person. If a person has a passion for his work, he will overcome all the imperfections inside him. I do not know if a man is born with passion or he can develop it. I know so much on business-standard, that you need it. If you love your work or business standard, then you will want to do it every day in the best possible way. And soon those who work with you will catch it like a fever.

tip 2: Distribute Profit among all the workers, and treat them like a partner, in return employees will also treat you as a partner. And then you will be able to do better than you can think. And will bring business standards to the peak of success. If you want, keep your control over the company, but lead as a servant. Encourage your colleagues to buy the company’s stocks and give them discounted stocks at the time of retirement. Perhaps of all the things we have done to date, this was the most important thing.

Rule 3: Motivate your partners. Motivate your partners:

Money and ownership is not enough for the success of business-standard. Motivate and challenge your partners in new innovative ways every day. Set big goals, encourage competition… If the environment is fading then switch the job of one manager from another. And encourage them to do better. Do not make yourself very predictable. Let people guess what your next trick will be.

tip 4: Communicate everything possible to your partners for business-standard.

By doing this, they will understand the business better, and the more they understand, the more they will care. And when they start caring, nothing can stop them. If you hide things from your associates, they will understand later that you do not consider them as partners. Information is power, the benefit you get by empowering your associates is more than the disadvantage of the competitor getting to know.

Rule 5: Praise what associates do for business:

By giving salary and sharing, you will get a kind of loyalty. But everyone wants to hear praise for their work. We often want to hear our praise. And especially when we are feeling proud of some of our work. At the right time, there is no substitute for true praise by the right words. Despite being absolutely free, it is equal to a treasure. At the same time, the business standard is also the key to success.

tip 6: Celebrate your success. Celebrate your success

If you are unsuccessful, then find some humor in it. Do not take yourself too seriously. When you are tension free, people with you will also feel lighter. Show enthusiasm for business standards – always. When everyone fails, sing a silly song in colorful clothes and not expect hopeless, then ask everyone to sing with you. Do not dance on Wall Street to celebrate your success. This has been done. Think of something new, all this is more important than we think. And also full of fun. And this also makes the competitor fool.

tip 7: Listen to everyone in your company and take such measures that they should talk among themselves:
Those who sit in front – those who talk to the customer – only know what is going on there. So try to know what they know. The total quality of the business standard is just this. In order to push responsibility to the bottom in your organization and to bring forth new ideas, it is important that you try to know what your associate wants to say? Be aware that Quality means doing it right when no one is looking.

tip 8: Give more than expected to your customers:

If you do this, they will come back again and again. Give them what they want – and then a little more than that. They should know that you appreciate them. Accept all your mistakes and don’t give excuses — ask for forgiveness. Whatever you do, stand behind it. The two most important words to date are “Satisfaction Guaranteed”. And because of them, everything could be done.

tip 9: Better control your expenses than the competition

Please:

To up the business standard, this is where you can get a competitive advantage. For 25 consecutive years – before Wal-Mart became the country’s largest retailer – we have been No.1 in the lowest Expense to Sales ratio in this industry. You can recover again by making many mistakes. If your operations are efficient. Or you can be out of business despite being very brilliant if you are very inefficient.

tip 10: Swim opposite the stream:

Go to the other side. Skip Conventional Wisdom. If everyone is doing the work in the same way, then there is a very high chance that you can find your niche by going in exactly the opposite direction. But be prepared that a lot of people will indicate to you that you are going in the wrong direction. I think I have heard more than anything else in all these years that: A town with less than 50,000 population cannot support a discount store for much longer. By the way, every person can have his own different opinion. However, there are some common tips. By adopting which any person can put business standards or success in their occupation.

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